In Power Automate Written by

Synchronizacja kalendarzy – moc Power Automate i automatyzacja życia

grafika synchronizacja kalendarzy

Musicie wiedzieć, że lubię wszystko automatyzować. Dlatego też stanąłem przed nie lada wyzwaniem podczas testowania różnych asystentów głosowych. Okazało się, że ze sprawdzanych przeze mnie opcji – Alexy, Siri oraz Google Home – tylko ta ostatnia nie pozwalała mi na integrację z moim kalendarzem na Microsoft 365, którego używam w pracy. Brak możliwości takiej automatyzacji był dla mnie bardzo uciążliwy i wymusił na mnie znalezienie innego rozwiązania, które Wam dzisiaj przedstawię. Jeśli jesteście ciekawi, jak ci asystenci głosowi wypadli w pozostałych moich testach, to wyczekujcie kolejnych artykułów! 

Czym jest Power Automate 

Power Automate to usługa, która może nam pomóc w automatyzacji nudnych i powtarzalnych procesów i czynności. Dzięki niej mamy możliwość zaoszczędzenia czasu na prostych zadaniach i przeznaczania go na prawdziwe wyzwania. Jeśli chcecie wiedzieć więcej na ten temat, zachęcam do przeczytania mojego wcześniejszego wpisu o Power Automate

Low-code development platforms, czyli platformy „niskokodowe” są obecnie bardzo popularne, ponieważ dzięki nim możemy robić naprawdę fajne rzeczy bez konieczności poznawania języków programowania. Osoby, które korzystają z takich rozwiązań, nazywam citizen development. W mojej opinii podobne narzędzia pozytywnie wpływają na naszą codzienną pracę, ponieważ ci, którzy nie mieli zbyt wiele wspólnego z programowaniem, mają możliwość wykorzystania ich do swoich potrzeb (o ile są one podstawowe). Poza tym specjaliści mogą poświęcić swój czas na trudniejsze zadania. Odpowiednikiem Power Automate dla większych aplikacji jest LogicApps w Azure. Ale właśnie – należy podkreślić, że platforma low-code nie zastąpi fachowca i bałbym się polegać na niej przy jakimś większym projekcie. 

Prosta automatyzacja 

grafika wyzwalacz i trigger

Przechodząc do sedna sprawy – do osiągnięcia mojego celu, czyli zautomatyzowania integracji między Google i moim kalendarzem Microsoft, wykorzystałem właśnie Power Automate.  

Zacznę od wytłumaczenia, czym są wyzwalacze i akcje, ponieważ będzie to potrzebne do zrozumienia wymyślonego przeze mnie rozwiązania. 

Wyzwalacz – albo trigger – uruchamia przepływ w chmurze. Jest to zdarzenie działające jak pierwsza kostka domina, która rozpoczyna ciąg upadków pozostałych kostek. Wyzwalaczem może być np. wiadomość e-mail. Można powiedzieć, że działa to w ten sposób: 

„zawsze kiedy x (przykładowo przyjdzie do mnie mail), dzieje się y (zostaje odsyłana automatyczna odpowiedź)”. 

Akcja natomiast to zadanie, które następuje po uruchomieniu przepływu przez wyzwalacz. Przepływ może składać się z jednej lub wielu akcji, wszystko zależ od tego, jaki efekt końcowy chcesz osiągnąć. Akcje mogą odpowiadać takim komendom jak: utwórz, aktualizuj, usuń czy przypisz. 

Skoro już mamy podstawową wiedzę, czas na konkrety. Sprawa będzie wyglądała prosto. Moim celem było, żeby w sytuacji, gdy jakikolwiek event był edytowany/dodany/usunięty w moim kalendarzu Microsoftowym, to od razu był kopiowany do Google. 

Poniżej pokazuję, jak zautomatyzowałem synchronizację tych aplikacji. 

Przebieg krok po kroku 

Wejdźmy na stronę https://make.powerautomate.com/ i zalogujmy się kontem firmowym.  

Następnie Create -> Automated cloud flow -> skip. 

Następnie musimy wybrać trigger.  

Wyszukajmy „When an event is added, updated or deleted”. 

Następnym krokiem będzie użycie Funkcji Warunkowej „Switch” i wybranie dynamicznej wartości Action Type pod któryą kryją się informacje o rodzaju eventu. Możemy je podzielić na „added”, „updated”,” deleted”. 

Stwórzmy „added” .

W tym polu musimy wpisać dodawanie eventu do kalendarza Google. Jak zobaczymy na poniższym screenie, jest to bardzo łatwe 😊 

Można zauważyć, że na screenie widać tabelkę z Excela, do której dodaję 2 wartości – dlaczego? Bo służy mi to jako baza danych 😊 Dzięki temu podczas usuwania lub edytowania eventu będę znał jego ID, więc będę wiedział, jak są ze sobą połączone. 

Następnie trzeba opisać update: 

I opisać delete: 

Widzicie, jest to bardzo proste 😊 Power Automate pozwolił mi na wdrożenie wymyślonego przeze mnie rozwiązania problemu w bardzo krótkim czasie. Wrócę do Was już niedługo z moim kompleksowym (aż dwuczęściowym!) testem asystentów głosowych. 

(Visited 92 times, 1 visits today)

Last modified: 1 czerwca 2023

Close